תחרויות קראטה ככלי לשיפור עצמי / סנסאי ליאת רוקח

במרכז קראטה רוקח אנחנו מאמינים מאוד בתחרויות ככלי לשיפור מיומנויות ואופי המתחרה ולטיפוח מוטיבציה ומצוינות.
כל עוד ניהול התחרות ותיווך החוויה לתלמיד נעשים בצורה מודעת ומבוקרת - התחרות תהיה ארוע חיובי, מעצים ומפתח עבורו.   


כספורטאית שמתחרה כבר 20 שנה בזירה הבינלאומית ורק ב-2017 זכתה לראשונה בתואר בינלאומי (סגנית אלופת עולם), נשאלתי פעמים רבות מדוע אני ממשיכה להתחרות למרות מה שאחרים כינו "כשלונות".  

התשובה שלי היתה, שישנן הרבה סיבות.  אז למה תחרויות הן דבר מצוין, בכל גיל? 

1. הצבת מטרה - בספרם של הקטור גרסיה ופרנססק מיראייס, "איקיגאי - הסוד היפני לחיים ארוכים ומאושרים" כאשר יש לנו מטרה ותשוקה לדבר יש טעם לחיינו ואנחנו מאושרים יותר. 

כאשר אנחנו מתאמנים לקראת תחרות (או בחינה לחגורה) אנחנו דורשים מעצמנו יותר.  

2. שיפור המיומנות ושיפור הכושר  - כאשר אנחנו מתאמנים לקראת תחרות אנחנו מתאמנים קשה יותר, במחויבות גדולה יותר, הן מבחינת כמות האימונים והן מבחינת עצימותם והאימון שלנו להתאמן כמו שאנחנו רוצים להביא את עצמנו ביום התחרות על הזירה. מכאן, שבהכרח נשתפר, הן במיומנויות הקראטה והן בכושר הגופני שלנו (למרות שהקראטה המסורתי לא מסתמך על יכולות גופניות וכושר גופני גבוה, אלא על שימוש יעיל בגוף, בתזמון נכון וע"י שימוש באסטרטגיה הנכונה... אבל על כך בפעם אחרת ;) ). 

3. יציאה מאזור הנוחות - ביצוע התרגילים בתחרות, מול שופטים, קהל ומשפחה גורם לנו לצאת מאזור הנוחות שלנו, מכריח אותנו לעמוד מול קהל ועל ידי כך גם משפר את הבטחון העצמי שלנו. אני יכולה להעיד על עצמי שכילדה סבלתי מפחד קהל ומביישנות גדולה, דבר שעבר כליל, בזכות ההתמודדויות החוזרות שלי בתחרויות.  

4. התחרות היא המצב הכי קרוב למצב אמת ברחוב - כמו שאם נאלץ, חלילה, להגן על עצמנו ברחוב, נצטרך באותו רגע נתון להיות במיטבנו ולהגיב נכון. התחרות, שבה אנו נדרשים לעשות את הטוב ביותר שלנו ברגע נתון היא התרגול הכי קרוב למצב אמת שאליו אנחנו יכולים להגיע.  

5. מפגש חברתי ותרבותי -  התחרויות הן מעין מסיבה, מפגש קהילתי של אנשים בגילאים שונים, במצבים שונים בחייהם שחולקים אהבה משותפת לקראטה. ברמה הבינלאומית התחרויות הן מפגש של תרבויות: שפות שונות, מנטליות קצת אחרת - אבל הקראטה והאהבה לקראטה מחבר בין כולנו. במקומות שונים בעולם יש קהילות של אנשים שחיים חיים דומים, במובנים רבים.


הספורטאים שמייצגים את המדינות השונות הם שגרירים לכל דבר.