סמינר עם סנסאי קוישינסקי, נשיא ההתאחדות הפולנית לקראטה, 17-18.6.11



סמינר עם סנסאי קוישינסקי, נשיא ההתאחדות הפולנית לקראטה מסורתי

17-18.6.2011
 
 
 
בחודש יוני התקיים במרכז קראטה פולג סמינר עם סנסאי ולדימירז קוישינסקי. 
 
כמה מילים על סנסאי קוישינסקי:
 
סנסאי קוישינסקי הוא נשיא ההתאחדות האירופית ויו"ר ההתאחדות הפולנית לקראטה מסורתי ITKF. 
לפני כ-30 שנה הגיע סנסאי קוישינסקי לארה"ב כדי להתאמן אצל מאסטר נישיאמה ואצל סנסאי אבי רוקח ובתחילת דרכו ממש התגורר בביתו של אבי.
 
עם השנים ובמקביל להתפתחותו בעולם הקראטה החל סנסאי קוישינסקי לפתח את הקראטה בפולין ולהפיץ בה את בשורת הקראטה המסורתי לפי דרכו של מאסטר נישיאמה. בפולין יש כיום דוג´ואים רבים ואלפי מתאמנים, ילדים ובוגרים באומנות הקראטה המסורתי. 
כיום נבחרת פולין, בהדרכתו של סנסאי קוישינסקי המשמש, בין יתר תפקידיו, כמאמנה הבכיר, היא אחת מ-3 הנבחרות החזקות בעולם הקראטה המסורתי. חברי נבחרת פולין גורפים מדי שנה תארים בינ"ל ומקומות ראשונים באליפויות אירופה והעולם בכל המקצים.
גולת הכותרת בעשייתו של סנסאי קוישינסקי היא בהקמת מיזם "סטרה וייש" באוקטובר 2010. 
"סטרה וייש" (כפר עתיק) הוא בעצם יפן הקטנה באמצע פולין. מדובר באתר תרבות יפן, הבנוי כולו בסגנון זן יפני ומכיל דוג´ו (אולם אימונים) עצום מימדים היכול להכיל תפוסה של עד כ-300 מתאמנים בעת ובעונה אחת. מסביב לדוג´ו ממוקמים 16 ביתני הארחה, שכל אחד מהם מכיל עד 7 אנשים.  
 
 
סמינר קוישינסקי במרכז קראטה פולג
 
הסמינר התפרש על פני יומיים, 4 שעות אימונים בכל יום.
קצרה היריעה מלסכם את כל הנקודות שהועברו בסמינר המעניין והמרתק הזה, אולם בכל זאת אסקור חלק מהנקודות העיקריות שהועלו בו.
הנושא העיקרי של הסמינר היה "טודומה וואזה" - טכניקה מסיימת. 
 
מה היא אותה טכניקה מסיימת ואיך מייצרים אותה?
 
ה"טודומה וואזה", הטכניקה המסיימת משמעותה לעצור את כח המתקפה של היריב, את הפוטנציאל שלו.
מבחינה הסטורית ה"בודו" התפתח מה"בושידו", אולם בעוד ה"בושידו" התפתח על ידי החיילים, או יותר נכון הסמוראים, שתפקידם היה לשרת את השליט בעזרת חרבם, הרי שה"בודו" מיועד להתפתחות אישית. לפי תפיסת ה"בודו", "האויב הגדול ביותר שלך הוא אתה עצמך"
והמטרה באימונים היא לנצח את טבע האדם, שהוא עצלן מטבעו, להתאמן על מנת לחשל את הנפש ולשאוף בכל יום להיות טוב יותר מאשר ביום שלפניו.
 
מטרת העל של הקראטה המסורתי, כחלק מ"בודו", היא לעצור כל סיטואציה ללא קרב וברמה הגבוהה ביותר - להיות חזק כדי להמנע בכלל מסיטואציה של קרב.
 
היסטוריה על קצה המזלג
 
הקראטה מקורו ב"וושו", שהוא המונח הסיני ל"בודו". מסין עבר הקראטה לאוקינאווה אבל עדיין לא נקרא "קראטה" אלא "אוקינאווה-טה".
מאסטר פונוקושי הוא מי שהביא את הקראטה מאוקינאווה ואף טבע את המושג "קראטה" שבו אנו משתמשים כיום.
מעניין, שבתחילה היה פירוש המילה "קראטה" - "ידיים סיניות", אולם מאסטר פונוקושי, שהיה מן הסתם איש חכם, חשב שלא נכון יהיה לחבר את הקראטה כאומנות לחימה לעם מסוים ולכן הוא שינה את המשמעות ל"ידיים ריקות". "ריק" לא רק במובן של "ללא נשק", אלא גם ובעיקר במובן "טהור" (empty=pure), תגובה מהאינסטינקטים הבסיסיים ללא היסוס. 
ההיגוי נשאר כשהיה - "קרא טה", אולם הכתיב (ביפנית) שונה...
חלומו של פונוקושי היה לשלב את האוקינאווה-טה עם ה"בודו" היפני ומי שהגשים הלכה למעשה את החלום הזה היה תלמידו של מאסטר פונוקושי, מאסטר נישיאמה, שחקר לעומק את עקרונות ה"בודו" ושילב אותן עם טכניקות קראטה.
לכן, כשאנחנו אומרים "המסורת ממשיכה", הכוונה היא שהמסורת, שהחלה עם הבאת וטביעת מושג ה"קראטה" מאוקינאווה ליפן ע"י פונוקושי, ממשיכה דרך מאסטר נישיאמה וסנסאי אבי רוקח ומגיעה עד אלינו - כל אחד מאיתנו שמתאמן בקראטה מסורתי ITKF.
 
כמה מילים על ITKF
 
ITKF הוא המערכת של הקראטה המסורתי, המורכבת מ-3 חלקים:
1. עקרונות ה"בודו" היפני
2. עקרונות ה"אוקינאווה-טה"
3. חקר ספורט מדעי-עכשווי
 
************************************************  
 
בסמינר תורגלו נקודות רבות. נסקור בקצרה חלק קטן מהן, בסדר אקראי:
 
* קיי - "איי  יה  טה" - לכל טכניקה יש קיי שמתאים לה ובמילים אחרות: הקי מעצב את הטכניקה.
   טכניקה שאינה "טודומה וואזה" (למשל קורושי ואזה) היא "איי". 
   ה"יה" שייך ל"טודומה וואזה", לטכניקה המסיימת ואילו ה"טה" היא טכניקה שבה הכח של הטכניקה הוא תוצאה של נשימה 
   (למשל חסימות שהן משיכה כמו בגוג´ו-שיו שו, התנועה הראשונה של ניג´ושיהו ועוד).
 
* זן שין - בטכניקה של טטה שוטו אוקה למשל, הדימוי הוא כאילו יש לי עוד עין בכף היד. כך, כף היד לעולם לא תהיה שמוטה, 
   אלא יש לה תפקיד, היא מסייעת להרגיש את היריב.
 
* "קו לקו" - (line to line ) - כאשר אני מסתכל על היריב אני נתפס לפרטים קטנים שמפריעים לי להגיב נכון. לעומת זאת, אם אסתכל על 
   היריב כמו על קו, כשהקו הוא בעצם הציר של עמוד השדרה, הרי שהכל מצטמצם לקו הזה, ואז, אם ה"קו" זז = משהו קורה ואז התגובה    שלי תהיה הרבה יותר מהירה.
 
* בעבודה מול כרית - רגע המגע עם הכרית הוא ב-80% שלפני הסיבוב האחרון של האגרוף ולא בסיום האגרוף, כי אז נוצרת דחיפה, שהיא תוצאה של כח, במקום "סנאפ" שהוא שילוב של פגיעה בכרית ב-80% עם נשימה שמתחברת לקרקע ומייצרת "קימה" ו"טודומה וואזה".
 
* החלקה - כאשר אני מבצע החלקה עם גיאגו צקי למשל, חשוב להבין שמדובר בשני מקורות אנרגיה ולתת לכל אחד מהם את מלוא הביצוע. מקור אנרגיה אחד הוא ההחלקה קדימה והמקור השני הוא הסיבוב של המותן. אם משהו מאלה הוא לא עד הסוף, הרי שאני מאבד אנרגיה משמעותית באגרוף. חשוב לא לסובב את המותן מוקדם מדי. הזמן המתאים לסיבוב המותן הוא ברגע שהרגל הקדמית נוגעת ברצפה, אחרי שהחליקה קדימה.
 
* היד המושכת - לפעמים לא ברור איפה צריכה להיות היד המושכת. חשוב לזכור שהידיים יהיו לעולם בתוך הקוים של הגוף. כדי למצוא את המיקום הנכון ליד המושכת יש להצמיד את המרפק לקו הגוף ואז להעלות את היד ב-90 מעלות למותן ולמשוך אותה אחורה עד הסוף.
 
* "קאטה היא קומיטה וקומיטה הוא קאטה" - בקצרה משמעות המשפט הזה מתחלקת לשתיים: 
החלק הראשון - "קאטה היא קומיטה", כלומר העקרונות הנלמדים ונרכשים מתרגול הקאטה (יציבה נכונה, שימוש בקרקע, מעבר מתנועה לתנועה, נשימה, כיוון ועוד) צריכים להיות מיושמים בקומיטה. 
החלק השני - "קומיטה הוא קאטה" - הספיריט וההרגשה של הקומיטה צריכים לבוא לידי ביטוי גם בביצוע של הקאטה.
בסופו של דבר, הקאטה והקומיטה - אחד הם והם לא ניתנים להפרדה. 
 
 
קישורים רלוונטיים:
 
 
סנסאי ולדימיר קווישינסקי מדגים ספיריט מהעיניים
סנסאי ולדימיר קווישינסקי מדגים ספיריט מהעיניים
סנסאי ולדימיר קווישינסקי מדגים ויתור על שליטה
סנסאי ולדימיר קווישינסקי מדגים ויתור על שליטה
 סנסאי ולדימיר קווישינסקי מדריך את ליאת רוקח על קאטה סושין
סנסאי ולדימיר קווישינסקי מדריך את ליאת רוקח על קאטה סושין
 סנסאי ולדימיר קווישינסקי עובד עם ליאת רוקח על קאטה סושין לקראת אליפות אירופה
סנסאי ולדימיר קווישינסקי עובד עם ליאת רוקח על קאטה סושין לקראת אליפות אירופה
 סנסאי ולדימיר קווישינסקי עם סנסאי משה רוקח וסנסאי בני דויטש
סנסאי ולדימיר קווישינסקי עם סנסאי משה רוקח וסנסאי בני דויטש
 סנסאי ולדימיר קווישינסקי מדגים עם שלמה דושי
סנסאי ולדימיר קווישינסקי מדגים עם שלמה דושי
 סנסאי משה רוקח, סנסאי ולדימיר קווישינסקי ואיתמר ברטוב על רקע דגל ישראל במרכז קראטה פולג
סנסאי משה רוקח, סנסאי ולדימיר קווישינסקי ואיתמר ברטוב על רקע דגל ישראל במרכז קראטה פולג
 סנסאי משה רוקח, סנסאי ולדימיר קווישינסקי וליאת רוקח על רקע דגל ישראל
סנסאי משה רוקח, סנסאי ולדימיר קווישינסקי וליאת רוקח על רקע דגל ישראל
 סנסאי ולדימיר קווישינסקי, יו"ר ההתאחדות הפולנית בקראטה מסורתי
סנסאי ולדימיר קווישינסקי, יו"ר ההתאחדות הפולנית בקראטה מסורתי
 סנסאי ולדק קווישינסקי מדגים עם סנסאי בני דויטש ז"ל
סנסאי ולדק קווישינסקי מדגים עם סנסאי בני דויטש ז"ל
תמונה קבוצתית של משתתפי סמינר קראטה מסורתי בהדרכת סנסאי ולדק קווישינסקי
תמונה קבוצתית של משתתפי סמינר קראטה מסורתי בהדרכת סנסאי ולדק קווישינסקי
סנסאי ולדימיר קווישינסקי, יו"ר ההתאחדות הפולנית לקראטה מסורתי מדגים במהלך סמינר במרכז קראטה פולג
סנסאי ולדימיר קווישינסקי, יו"ר ההתאחדות הפולנית לקראטה מסורתי מדגים במהלך סמינר במרכז קראטה פולג

שיעור במסגרת סמינר עם סנסאי ולדק קווישינסקי



גילעד רוקח מקבל תעודת הוקרה מעיריית נתניה על זכייתו בתואר אלוף עולם 2018
 
 לצפייה בתמונות נוספות לחצו כאן 
 
גילעד רוקח הוא אלוף עולם במקצה פוקוגו וסגן אלוף עולם במקצה קאטה אישית!
לקריאת הכתבה ב-ynet ולסיקור התחרות לחצו כאן
 
"עוצמה נשית: בגיל 40 - ליאת היא אמא וסגנית אלופת עולם בקראטה"
לקריאת הכתבה ב- ynet וצפייה בראיונות בערוצים השונים

 
ברכות לסנסאי משה רוקח, 
על קבלת דרגת דאן 6. 
 



שם

טלפון

אימייל

מסר






כתובתנו: רח' הצורן 4, א.ת. החדש נתניה . טלפונים: 09-8350163, 050-2686165. © 2012. המרכז קראטה מסורתי פולג בהנהלת משה רוקח. כל הזכויות שמורות.

Bleknet.com - בניית אתרים