קראטה לטיפול בלקויות למידה / משה רוקח

הקראטה, בהיותו  קודם כל אומנות לחימה, מקנה ללוחם המתאמן לאורך זמן כלים ומיומנויות לשיפור חיי היומיום, על  אחת כמה וכמה יוצאים ממנו נשכרים ילדים ומבוגרים בעלי לקויות למידה.
 
 
מהי לקות למידה?
 
לקות למידה הנה קושי ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות, על רקע נוירולוגי. אין הכוונה לקשיי למידה הנובעים מפיגור שכלי, פיגור סביבתי או מבעיות רגשיות מכבידות.
ילדים עם לקויות למידה הם לרוב בעלי פוטנציאל שכלי ממוצע ומעלה, אשר מתקשים באחד או יותר מן המיומנויות האקדמיות: קריאה, כתיבה, כתיב או חשבון. 
 
מבחינים בין 3 סוגים עיקריים של לקויות למידה:
 
1. דיסלקציה – הפרעה משמעותית ברכישת הקריאה. 
2. דיסגרפיה – הפרעה משמעותית ברכישת הכתיבה – הכוונה לקשיים שאינם חולפים במשך הזמן ואשר חורגים מטווח הקשיים הרגילים בכל הקשור לכתיבת אותיות, מילים ומשפטים.
 
3. דיסקלקוליה– הפרעה משמעותית ברכישת החישוב החשבוני – זיהוי ספרות, מספרים וכמויות וכן ביצוע פעולות חשבוניות פשוטות ומורכבות.
ילד שלוקה באחד מסוגי הלקויות, יתקל בקשיים בלימודיו, ותפקודו יהיה נמוך משל חבריו.
לילדים הסובלים מלקויות למידה אפיונים נוספים המופיעים בשכיחות גבוהה, כגון: רגשנות יתרה, היפראקטיביות, הפרעות קשב וריכוז, אימפולסיביות, תוקפנות ובעיות התנהגות, קשיים תפיסתיים מוטוריים, בעיות דומיננטיות צד, בעיות בזיכרון ועוד.
 
 
כיצד הקראטה מסייע בטיפול בלקויות למידה?
 
בקראטה, מעצם היותו אומנות לחימה יפנית, קיים באופן מהותי הנושא של כיבוד האחר – בראש ובראשונה כבוד ל"סנסאי" (מורה) ולדוג´ו (אולם האימונים).
 
הדוג´ו הוא אולם אימונים מיוחד לאומנויות לחימה ויש לו חוקים מיוחדים, שונים מנהלי התנהגות במקומות אחרים המוכרים לנו.
על המתאמן בדוג´ו לכבד את המקום בו הם נמצאים ולכבד את עצמו – כל המתאמנים לובשים את אותה חליפה, דבר המקנה הן תחושה של שוויון והן תחושה של שייכות לדוג´ו ולקראטה. אסור באיסור חמור להשליך חגורה על הרצפה, יש לכבד את הזולת וכו´.
המשמעת הזו עוזרת בהגדרת גבולות ותורמת לסדר ולארגון גם מבחינה מנטלית.
 
בתחילת אימון הקראטה מסתדרים כל התלמידים בשורה לפי סדר החגורות, כאשר התלמיד הבכיר ביותר עומד ראשון ומתכבד בהכרזה על ביצוע המדיטציה והקידה. 
 
כל שיעור קראטה מתחיל ומסתיים בדקה של מדיטציה בסיומה מבצעים התלמידים קידה למורה שמשמעותה שהתלמידים מקבלים את המורה ומוכנים ללמוד ממנו. 
 
המדיטציה מסמלת מעבר מהלך מחשבה אחד לאחר. במשך הדקה בה מתבצעת המדיטציה על המתאמן לעצום את עיניו ולהתרכז פנימה. במדיטציה של תחילת השיעור עליו להתנתק מאירועי היומיום ובמשך שעת האימון להתרכז אך ורק בהווה, במה שהוא עושה כרגע, לא במה שעבר עליו באותו יום ובמה שעתיד לקרות.
 
לשיעורי הקראטה שאני מלמד מבנה קבוע (חימום, עבודה יחידנית, תרגילים בזוגות). התלמידים אמנם אינם יודעים מה יהיו הדגשים, התכנים  והתרגילים בכל אימון, אולם המבנה הקבוע, המסודר והמאורגן נותן להם תחושה של משהו מוכר, תחושה של ביטחון.
בהמשך, מסתדרים התלמידים בשורות ומבצעים תרגול של טכניקות אגרופים, בעיטות וחסימות. 
בחלק הזה יש הקפדה על תנועות גוף גדולות (מוטוריקה גסה) ועל עבודה על שני צידי הגוף – שמאל וימין, כדי להפחית את דומיננטיות הצד שקיימת אצל אנשים רבים.
 
בנוסף, בחלק זה אנו מתרגלים קאטה, שהיא רצף קבוע של תנועות התקפה והגנה המדמה קרב עם יריב דמיוני. לכל דרגה (חגורה / רמה) בקראטה יש קאטה שמתאימה לאותו שלב ובסך הכול יש כ-30 קאטות בקראטה מסורתי. כל קאטה מכילה כ-25 תנועות ונלמדת בהדרגה. ככל שהמתאמן מתקדם עליו לדעת את הקאטה של אותה רמה וכמובן את הקאטות שנלמדו לפניה, דבר התורם מאוד לפיתוח הזיכרון ולפיתוח תחושת ההתמצאות במרחב.
 
בקראטה מסורתי המתאמן אינו "זורק" ידיים ורגליים בצורה אימפולסיבית, אלא הדגש הוא על שימוש נכון בגוף ליצירת טכניקה אחת אשר תהיה יעילה ואפקטיבית בזמן אמת. 
 
בשיעורי הקראטה בהדרכתי לומד המתאמן להשתמש באופן נכון ויעיל בשרירים ובנשימה שלו, כאשר הטכניקה (אגרוף/בעיטה/חסימה) היא רק תוצאה והשליטה ביד או ברגל היא ממרכז הגוף. השליטה הפיזית הזו מתחברת ישירות לכל נושא השליטה המנטאלית ושל איפוק וריסון עצמי, כי אם המתאמן יכול לשלוט בטכניקה שלו הרי שהיא אינה מקרית, אין "פספוסים" ופציעות מיותרות והמתאמן יכול להחליט מתי הוא פוגע ושולט בעוצמת הפגיעה. 
 
בתרגילי הזוגות אנחנו עובדים על אסטרטגיה של קרב ועל תזמון. במהלך האימון בזוגות קדים המתאמנים זה לזה בכל פעם שהם פוגשים בבן זוג חדש. משמעות הקידה הזו היא מתן כבוד ליריב, שבדוג´ו (אולם האימונים) הוא לא ממש היריב, אלא עמית לאימונים, שמטרתם צמיחה משותפת.
 
גם באימוני הזוגות נדרש המתאמן לשליטה עצמית – פיזית ומנטאלית, לשמור על עצמו ועל יריבו מפני פציעות ולרסן את האימפולסיביות וכאן מתווספות החשיבה והאסטרטגיה– מתי נזמן הנכון לתקוף, מתי היריב במצב שהוא לא מוכן, איך אפשר לזהות את זה או לגרום לזה ועוד. 
למרות כל זאת וחרף העובדה שעל המתאמן לשמור על שליטה ולרסן את האימפולסיביות שבו, אימון קראטה הוא אימון דינמי ואנרגטי מאוד במהותו וככזה הוא מסייע בשחרור כעסים, מסייע בפריקת אנרגיה והפנייתה לאפיקים מועילים.
אימוני הקראטה במרכז קראטה פולג הם אימונים מקצועיים ואיכותיים, המשלבים לימודי אומנות לחימה יפנית יפהפייה, דינמית ואנרגטית תוך הקשבה, שמירה על כבוד הדדי, על שליטה עצמית – פיזית ומנטאלית וכל זאת בדרך של עניין, אתגר והנאה מתמשכים. 
 
 
משה רוקח, מנהל מרכז קראטה פולג ומאמן נבחרת ישראל בקראטה מסורתי ITKF. 
בעל ניסיון של למעלה מ-25 שנים באימון ילדים, נוער ובוגרים, וניסיון רב באימון ילדים בעלי לקויות למידה וילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז.
 
                                                              לתיאום שיעור ניסיון ויעוץ אישי לחץ כאן
 
קישורים רלוונטיים:
 
 
 
 



ליגה בינלאומית של טורנירים בין-ערים
הטורניר הראשון בין נתניה, ישראל לז´לונה גורה פולין התקיים ב-13.12.2020 לחצו כאן לסיקור המלא


מתאמנים תוך התאמה להנחיות!
לא יכולים לחזור עדיין לאימונים רגילים? 
ניתן לתאם אימונים אישיים בזום! 


משה רוקח מאמן מצטיין וגילעד רוקח ספורטאי מצטיין לשנת 2019 מטעם עיריית נתניה
  



שם

טלפון

אימייל

מסר






כתובתנו: רח' הצורן 4, א.ת. החדש נתניה . טלפונים: 09-8350163, 050-2686165. © 2012. המרכז קראטה מסורתי פולג בהנהלת משה רוקח. כל הזכויות שמורות.

Bleknet.com - בניית אתרים