חליפת קראטה - למה זה חשוב?

רשמתם את הילד או הילדה לחוג קראטה, הם ממש אוהבים את זה ומחכים לאימונים בקוצר רוח.עכשיו צריך לקנות להם חליפה...רגע...חייבים?...ולמה בעצם?

בכתבה שלפניכם תקבלו קצת רקע היסטורי שיסביר את המקור ללבישת חליפת הקראטה, אולם חשוב מכך, תקבלו הסבר מדוע כל כך חשוב ללבוש חליפה באימוני קראטה ועד כמה זה יועיל לילדכם.

ההיסטוריה של חליפת הקראטה – "על קצה המזלג"

הגרסאות לזמן ולמקור כיצד התחילו ללבוש חליפות קראטה שונות ולא כל כך תואמות.

לפי אחת הגירסאות, לבישת חליפת הקראטה אומצה מהג´ודו.ב-1907 הכניס הג´ודוקא קאנו ג´יגורו את השימוש ב"גי" כמדי ג´ודו סטנדרטים. חליפת הג´ודו עוצבה עם שרוולים ארוכים בידיים וברגליים כדי לאפשר מקסימום יכולת אחיזה בעת ביצוע טכניקות הג´ודו.

כל אחד מתלמידיו של קאנו לבש את החליפה, ללא קשר למעמדו החברתי ובכך חיזק את הרעיון שכל התלמידים מתחילים כשווים.הצבע הלבן נבחר לחליפה בשל היותו סמל לאיכויות של טוהר, פשטות וענווה.היות ובקראטה העבודה אינה כוללת תפיסות ואחיזות, חליפת הג´ודו עברה התאמה ולכן חליפת הקראטה דקה וקלה ממנה.

לפי גירסה אחרת, החוואים והדייגים של אוקינאווה (המקום בו התפתח הקראטה) הם שהחלו ללבוש את החליפה והמקור לצבעה הלבן הוא האיסור על החזקת נשק שהיה קיים באוקינאווה במאה ה-13. המתאמנים עשו זאת בניגוד לחוק ולכן התאמנו בשעות הלילה והחליפה הלבנה, בצבעה ובעיצובה, יכלה בקלות להיחשב כפיג´מה במקרה שהרשויות "עלו" עליהם.

החומרים הקלים מהם עשויה החליפה, השרוולים המקוצרים ומבנה העטיפה מותאמים לסגנון ולאורח חייהם של אותם חוואים ודייגים מאוקינאווה.במהלך המאה ה-20 , כשהקראטה התפשט אל מחוץ ליפן, השרוולים הפכו ארוכים יותר והחליפה כבדה יותר כדי להתאים אותה גם למתאמנים באזורים קרים יותר.

הערכים המוספים של לבישת חליפת הקראטה

החשיבות בלבישת החליפה היא מעבר ללבישת ביגוד מתאים בזמן אימון  ומעבר לטקסיות שבעניין. 

על החליפה לאפשר חופש תנועה ויחד עם זאת להיות חזקה מספיק כדי "לשרוד" את השחיקה שנוצרת בזמן האימון.

מעבר לשיקול הפיזי הנ"ל, חשוב ללבוש את החליפה כסמל של מסירות וכבוד לאומנות הלחימה, כבוד כלפי הסנסאי (מורה) וכלפי התלמיד עצמו וסמל למחויבות של התלמיד.כשתלמיד הקראטה לובש את החליפה הוא מכין את עצמו פיזית, אבל בעיקר מנטלית לכך שהוא נכנס עכשו לשיעור קראטה, לזמן ידוע ומוגדר מראש.

לבישת החליפה "אורזת" את המתאמן, ממקדת אותו ומקנה  לו תחושה של מסגרת וגבולות, דבר חיוני למשמעת הנדרשת בשיעור קראטה.העובדה שכל המתאמנים לובשים חליפה זהה תורמת, כפי שנאמר קודם לכן, לתחושת השייכות של המתאמן לכיתת הקראטה. זהו המקום שבו הוא שווה בין שווים וזו הרי אחת המטרות לשמן יועדה החליפה מלכתחילה.