על קראטה ועסקים

העיסוק בקראטה מתקשר אצל רב האנשים לילדים, אולם בקראטה מסורתי, כאומנות לחימה, טמונים כלים שפיתוחם יכול לסייע רבות לעוסק בקראטה גם מעבר לאולם האימונים – בחיי היומיום בכלל ובעסקים בפרט.


חשוב להדגיש שאין בבחינת מאמר זה להוות תחליף כלשהו לאימונים ולא ניתן ללמוד קראטה בתיאוריה בלבד. 

רכישת הכלים והמיומנויות שהקראטה מקנה נעשית בראש ובראשונה בדוג´ו, על משטח האימונים. 

המאמרים יכולים להוות רק תמיכה, חיזוק וחידוד הנקודות המועברות באימונים ובשום אופן לא מהוות תחליף להם.

במאמר זה אתן רק מספר מצומצם של דוגמאות שיבהירו את הזיקה החזקה בין עולם הקראטה לעולם העסקים.

קראטה ופיתוח יכולות אישיות

כשאני מנסה, אם כן, להסביר לאדם שאינו עוסק בתחום מה זה בכלל קראטה מסורתי, אני נוהגת להשוות את העיסוק בקראטה למשחק שחמט, שהמתאמן מהווה בו משתתף פעיל.מעבר לפיתוח יכולות גופניות במסגרת אימוני הקראטה, קרי – שיפור סיבולת לב ריאה, גמישות, קואורדינציה, כח מתפרץ ויכולות מוטוריות אחרות, הקראטה המסורתי תורם רבות לפיתוח יכולות אישיות. 

יכולות אישיות אלו, כאשר הן מגויסות ע"י המתאמן גם לשטחים אחרים בחייו – האישיים ו/או העסקיים, מסייעות בידו ומשפרות את הביצועים שלו, כמו גם את איכות חייו.במסגרת אימון בקראטה מסורתי מפתח המתאמן את יכולת הריכוז והמיקוד שלו. ביצוע כל טכניקה של קראטה – אגרוף/בעיטה/חסימה, מצריך כיוון ודימוי – דימוי איפה אני רוצה להיות בסיום הטכניקה ואז כיוון כל הגוף, ע"י שימוש של כפות הרגליים בקרקע, בעזרת שרירים מתאימים, אל הטכניקה. 

כוחה של טכניקה ממוקדת ומכוונת חזק עשרת מונים מטכניקה שאינה ממוקדת ושהיא תוצאה של זריקת יד או רגל ללא שימוש נכון ממרכז הגוף.

ריכוז ויכולת מיקוד במטרה מהוות גורמי מפתח להצלחה בעולם העסקים – בישיבות עבודה, בניהול קונפליקטים, בניהול משא ומתן ובשיפור הביצועים והתייעלות ברמה האישית של כל עובד, בכל דרג.הקאטה היא רצף קבוע של טכניקות הגנה והתקפה. 

במסגרת העבודה לשיפור ביצוע הקאטה ניתן דגש בכל פעם על נקודה אחרת – שימוש נכון בקרקע, יציבה נכונה, מעבר מתנועה לתנועה, שימוש בתנועת גוף מתאימה, מבט, כיוון, קצב ועוד. בסופו של דבר, על המתאמן לבצע את הקאטה, במסגרת בחינה או תחרות, באופן הטוב ביותר שהוא יכול. במילים אחרות – יש לו דקה, פחות או יותר, כדי להביא את עצמו למקסימום ביצוע, בדרך כלל גם בפני קהל צופים...

זה דומה ליכולת עמידה מול קהל שאנו נדרשים לה, יש מי שדרך קבע בעבודתם – בהרצאה או הדרכה של קבוצת אנשים, בישיבות למיניהן וגם בחיי היומיום רובינו נתקלים במצבים שבהם עלינו להוביל רעיון כלשהוא ולהציגו באופן הטוב ביותר בו אנו מסוגלים, בפני קבוצת אנשים, קטנה או גדולה, בזמן נתון.