על נשים וקראטה

רב האנשים תופסים את הקראטה כספורט גברי, אולם הקראטה המסורתי, בהיותו אומנות לחימה השמה דגש על חתירה לביצוע טכניקה מושלמת, מתאים מאוד גם לנשים.

אז איך הכל התחיל? 

המפגש הראשון שלי עם הקראטה התרחש בגיל 9, כאשר אימי שלחה אותי "ללמוד הגנה עצמית" בגלל שמועות על אנס שהסתובב בשכונה.

כמי שחלמה כל חייה שביתה תהיה רקדנית, היא קיוותה שארכוש כלים להגנה עצמית במעין "קורס מזורז" ואז אפסיק ואחזור לעסוק ב"דברים של בנות". 

אלא שאני מצאתי בקראטה עולם ומלואו ולמעט שתי הפסקות קצרות אני עוסקת בקראטה כבר למעלה מ-20 שנה.

למה קראטה? 

הקראטה המסורתי אינו מתבסס על כח ואינו תלוי בגיל, משקל ו/או יכולות ספורטיביות. כמובן שלספורטאים וזריזים מטבעם יש יתרון מסוים, אבל מה עושים אנשים קטנים, חלשים יותר וכאלו שאינם אתלטים מטבעם כשהם נקלעים לסיטואציה בעייתית ברחוב? 

הקראטה המסורתי מלמד אותנו, על ידי אימונים, לנצח קרב בעזרת שתי יכולות בסך הכל - טכניקה טובה אחת ותזמון. 

זה הכל. 

כמובן שזה לא כל כך פשוט, כי טכניקה טובה אחת פירושה טכניקה (אגרוף או בעיטה) שעושה שימוש נכון בכל הגוף, בשרירים הנכונים ובנשימה והחלק השני - להיות "בזמן" הוא קשה ביותר להשגה. 

ושני הדברים האלו מצריכים אימון... אבל, מצד שני - כל אחד יכול, בעזרת אימון נכון, להשיג אותם... דווקא לנשים, שלרב אין להן כח פיזי כמו גברים (חוץ מכמה שכן...), קל יותר לוותר על שימוש בכח ולפתח, במקומו, את יכולת התגובה שלהן בזמן אמת ואת יכולת התפקוד במצבי לחץ. 

הקראטה מחנך לשליטה עצמית, פיזית ומנטאלית, משפר מיומנויות אישיות וחברתיות, מפתח ומשפר קואורדינציה ויכולות מוטוריות ובנוסף, הקראטה מסייע בשמירה על גמישות, כושר גופני ואפילו מחטב את הגוף (ולא, הוא לא עושה "גוף של גבר"). אם תלחצו כאן תוכלו לצפות בקאטה קבוצתית (רצף קבוע של תנועות) בגמר אליפות העולם בקראטה מסורתי ITKF בפולין משנת 1998. זו התחרות הבינ"ל הראשונה בה השתתפתי ושם הבנתי עד כמה נשים וקראטה הולך מצוין יחד.  

קצת עלי...                                  

אני בת 46, מתאמנת בקראטה למעלה מ-35 שנה, בעלת חגורה שחורה דאן 4.  אני אמא לארבעה ילדים וגם הם, כמובן, מתאמנים בקראטה.

בשנת 2017 זכיתי בתואר סגנית אלופת עולם. זאת, אחרי כ-20 שנים בהם התחרתי בזירה הבינלאומית בלי להתברג במקומות הראשונים. 

כיום, נוסף על היותי חברת נבחרת ישראל, אני ספורטאית פעילה (מתאמנת ומתחרה) וכן מאמנת במרכז הקראטה שלנו - מרכז קראטה פולג, בסניף הראשי וכן בסניף רמת אביב ואת ילדי בית הספר האמריקאי באבן יהודה.


בתקופת הקורונה יזמתי את פרויקט WOMEN PUNCHING OUT, שמטרתו קידום נשים כמאמנות מובילות בעולם הקראטה המסורתי. יחד עם עוד 6 מאמנות מ-6 מדינות העברנו כבר שני סמינרים בינלאומיים של קראטה בהדרכת נשים מאמנות, כדי לתת במה לקול הנשי ולהוכיח עד כמה נשים יכולות וצריכות להיות בעמדות מובילות בעולם הדרכת הקראטה.


כאן ניתן לצפות בסרטון מסדרת "קצרים על קראטה" שמתייחס לשילוב בין קראטה ונשים: