קראטה לטיפול בהפרעות קשב וריכוז / משה רוקח

הפרעות קשב וריכוז נובעות מקושי בוויסות קשב וקושי במיקוד ריכוז. 
 
הפרעות אלו נפוצות בילדים ולעיתים באות לידי ביטוי גם בקרב אנשים בוגרים בהקשרים לימודיים וחברתיים נרחבים, כאשר ניתן לסווגן לשני סוגים עיקריים, עם או בלי היפראקטיביות:
 
1.      ADD - מתאפיין בטווחי קשב וריכוז קצרים, בהתנהגות חולמנית ומרחפת, וברגישות רבה לגירויים, הגורמת להסחות דעת מרובות. ילדים אלה לוקים בשיבושים בחשיבה וביכולת להחליט, ומתקשים ברכישת מיומנויות לימודיות וחברתיות.   
2.      ADHD - בנוסף לקשיים בקשב וריכוז והנטייה להסחת דעת, ישנה פעלתנות יתר, התנהגות אימפולסיבית (לעיתים אגרסיבית), קושי בדחיית סיפוק ותנודות רגשיות שיכולות להיות קיצוניות (מצחוק לבכי). כל אלה הופכים את ההתנהגות לבלתי צפויה ואת האינטראקציה עם הסביבה למורכבת ומתסכלת.
 
במאמר זה אתמקד בדרכים בהם הקראטה מהווה כלי לטיפול בהפרעות אלו.
 
אחד הקשיים העיקריים בהם נתקלים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז הוא הקושי לשים לב לפרטים והקושי להתמיד. 
 
הקראטה המסורתי מתמקד בחיפוש אחר הטכניקה המשולמת, "טודומה" ביפנית, שמשמעותה – טכניקה אחת (אגרוף או בעיטה ) בעזרתה ניתן לנצח את הקרב. טכניקה מושלמת מיוצרת על ידי התגייסות וכיוון כל שרירי הגוף, על ידי שימוש נכון בנשימה נכונה ובתזמון מושלם. 
כל אלו מחייבים תשומת לב לפרטים, אימון רב והתמדה.
 
שיטת החגורות הנהוגה בקראטה נועדה גם היא לעודד את המתאמן ולעזור לו להתמיד וניתן לראות שבשלבים מתקדמים יותר המתאמן מגיע למצב הרצוי שבו הוא מבין כי החגורה היא אמצעי ולא מטרה בפני עצמה והוא מונע על ידי הצורך והרצון האישי שלו בשיפור מתמיד.
הקאטה בקראטה, אותו רצף תנועות המדמות קרב מול יריב, מפתחת ומשפרת זיכרון תנועתי, כלומר – מעקב אחר מטלות. על הקאטה מתאמנים שוב ושוב, תוך חתירה לשיפור מתמיד ולדיוק מרבי בתנועה. 
 
קושי נוסף שיש למי שסובל מהפרעת קשב וריכוז הינו היכולות להקשיב כאשר מדברים איתו. 
הקראטה, בהיותו אומנות לחימה יפנית, מתבסס על כבוד והקשבה למורה ("סנסאי" ביפנית), למתאמנים האחרים אבל בראש ובראשונה – לעצמנו.
 
שיעור קראטה מסורתי מתחיל ומסתיים במדיטציה בת כדקה, במהלכה נדרש המתאמן לשנות את הלך רוחו, להתחבר למרכז שלו 
("Center") ולשעה קלה להיפרד מן המציאות ולהיות מרוכז כל כולו בהווה של האימון. 
 
במהלך האימון מבצע המתאמן קידה למורה, שמשמעותה כי הוא מבין ומקבל את דברי המורה וכן קידה ליריב העומד מולו בעבודה בזוגות. מטרת הקידה בין המתאמנים היא להעביר מסר ללא מילים כי שורר ביניהם כבוד הדדי וכי מטרתם אינה להילחם אחד בשני אלא לצמוח יחד. במהלך תרגילי הזוגות אני שם דגש על היכולת של המתאמן להקשיב לצד השני, וכמו בריקוד – להבין את הקצב שלו, את ה"ריקוד" שלו, כדי שבסופו של דבר יהיה מסוגל לשבור את הקצב הזה, להקדים את היריב ולזכות ביתרון ואף בניצחון הקרב. 
 
פעמים רבות מלווה הפרעת הקשב והריכוז באימפולסיביות / פעלתנות יתר. ילדים הסובלים מאימפולסיביות הם לרב חסרי מנוחה, מרבים לרוץ או לטפס במצבים שאינם מתאימים לכך, לדבר ללא הפסקה, להתפרץ ולענות לשאלות לפני שסיימו לשאול אותן ועוד. 
 
שיעורי הקראטה מועברים באולם אימונים מיוחד לאומנויות לחימה המכונה ביפנית "דוג´ו". לדוג´ו חוקים משלו והחוקים האלו מאוד ברורים. זהו אינו אולם ספורט רגיל ובשיעורי הקראטה התלמידים אינם מדברים ללא רשות, אי אפשר לרוץ ולהשתולל, צריך להישמע להוראות כדי למנוע השתוללות ומצבים של פציעות שנובעות מחוסר הקשבה וככלל – המשמעת והמשמעת העצמית הם מרכיבים מהותיים מאוד בקראטה.
 
בקראטה מסורתי לא "זורקים" ידיים ורגליים בצורה אימפולסיבית, הדגש הוא על שימוש נכון בגוף ליצירת טכניקה אחת אשר תהיה יעילה ואפקטיבית בזמן אמת. בשיעורי הקראטה בהדרכתי לומדים המתאמנים להשתמש באופן נכון ויעיל בשרירים שלהם ובנשימה שלהם, כאשר הטכניקה (אגרוף/בעיטה/חסימה) היא רק תוצאה והשליטה ביד או ברגל היא ממרכז הגוף. השליטה הפיזית הזו מתחברת ישירות לכל נושא השליטה המנטאלית ושל איפוק וריסון עצמי, כי אם המתאמן יכול לשלוט בטכניקה שלו הרי שהיא אינה מקרית, אין "פספוסים" ופציעות מיותרות והמתאמן יכול להחליט מתי הוא פוגע ושולט בעוצמת הפגיעה. 
 
למרות כל זאת וחרף העובדה שעל המתאמן לשמור על שליטה ולרסן את האימפולסיביות שבו, אימון קראטה הוא אימון דינמי ואנרגטי מאוד במהותו וככזה הוא מסייע בשחרור כעסים, מסייע בפריקת אנרגיה והפנייתה  לאפיקים מועילים.
 
ללא טיפול והתייחסות הולמת עשויות הפרעות קשב וריכוז לפגוע בהיבטי חיים רבים ולהשפיע על הדימוי העצמי, יכולת המימוש העצמי, המצב הבריאותי, הרגשי והחברתי עד לכדי מצבים של הפרעות חרדה ו/או דיכאון.
 
מרכז קראטה פולג הוא בית ספר לקראטה וככזה מהווה מסגרת חברתית של אנשים, ילדים ובוגרים, החולקים תחום עניין משותף. ההשתייכות למסגרת הזו גורמת לילד לצאת מהבית מרצונו ולהגיע לאולם האימונים, להתאמן במסגרת קבוצתית עם חברים בני גילו באווירה מיוחדת, ללמוד ולהתפתח. רמת החרדה יורדת ורמת התפקוד משתפרת. הילד נהנה כיוון שהוא חווה הצלחה וכתוצאה משתפרים הדימוי וההערכה העצמית שלו. 
 
 
משה רוקח, מנהל מרכז קראטה פולג ומאמן נבחרת ישראל בקראטה מסורתי ITKF. בעל ניסיון של למעלה מ-25 שנים באימון ילדים, נוער ובוגרים, בעל ניסיון רב באימון ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז וילדים בעלי לקויות למידה.                                                                   
 
                                                         לתיאום שיעור ניסיון ויעוץ אישי לחץ/י כאן
 
 
קישורים רלוונטיים:
 
 
 
 



ליגה בינלאומית של טורנירים בין-ערים
הטורניר הראשון בין נתניה, ישראל לז´לונה גורה פולין התקיים ב-13.12.2020 לחצו כאן לסיקור המלא


מתאמנים תוך התאמה להנחיות!
לא יכולים לחזור עדיין לאימונים רגילים? 
ניתן לתאם אימונים אישיים בזום! 


משה רוקח מאמן מצטיין וגילעד רוקח ספורטאי מצטיין לשנת 2019 מטעם עיריית נתניה
  



שם

טלפון

אימייל

מסר






כתובתנו: רח' הצורן 4, א.ת. החדש נתניה . טלפונים: 09-8350163, 050-2686165. © 2012. המרכז קראטה מסורתי פולג בהנהלת משה רוקח. כל הזכויות שמורות.

Bleknet.com - בניית אתרים