יציבה בקראטה / משה רוקח



יציבה בקראטה / משה רוקח

מאמר זה הוא למעשה סיכום ותמצות מאמרו של משה פלדנקרייז ומאמרו של פאר הלפרין, שניהם כתבו מאמרים מרתקים על אודות היציבה וחשיבותה בחיי היומיום בכלל ובקראטה בפרט.
 
היציבה, העמידה והנשימה הם שלושת היסודות החשובים ביותר של הקראטה, משפיעה ומושפעת מכל הבטי חיינו - החל מהאופן בו אנו הולכים, זזים ונושמים ועד לבריאות הכללית שלנו.
כאשר מתעלמים מכך ומבצעים חיקוי של התנועה החיצונית בלבד התוצאה היא חיזוק הרגלים רעים, טכניקה שהיא מוגבלת לכח פיזי של שריר היד או הרגל והגברת הסיכוי לתפקוד לא תקין של גופנו ואף לפציעות ולבעיות גב.
 
שיעור קראטה מתחיל ב"סזאן" שעיקרו הקפדה של יציבה נכונה ונשימה.
בין אם אנו מתרגלים קאטה, בסיס או קרבות, עלינו להיות מודעים ליציבה שלנו על מנת לשפר אותה ובכך לשפר את תפקוד גופינו.
 
כאשר היציבה תקינה: 
  • הנשימה אינה מוגבלת ולכן חופשית. ניתן  להשתמש בה לכיוון הקרקע כדי לייצר "קימה".
  • תנועת הגוף חלקה ומהירה.
  • ניתן לכווץ / להרפות את השרירים במידה מקסימלית לפי הצורך.
  • יציבה טובה תמנע, כאמור, פציעות גב ואף עשויה לשפר פציעות קיימות.
 
להלן מספר דגשים ליציבה נכונה:
 
ראש וצוואר:
 
כאשר הראש נוטה קדימה כל החלק העליון של הגוף נוטה גם הוא קדימה, דבר שפוגע ביעילות התנועתיות. בנוסף, מרכז הבקרה של גופנו ממוקם באוזן הפנימית. לכן, בכל פעם שאנו מטים את ראשנו אנו מאבדים שיווי משקל. הטיית הראש קימה גורמת גם להפרעה במעבר הנשימה באופן תקין.
 
יציבה נכונה של הראש והצוואר
  • על הצוואר להיות בקו אחד מתמשך וטבעי עם הגב.
  • עלינו להניח לצוואר, כך שהראש "יצוף" באופן עצמאי מהגוף כאילו היה בלון קשור בחוט מהתקרה.
"להניח לשרירי הצוואר, ראש לפנים ולמעלה, גו מתארך ומתרחב" (שיטת אלכסנדר).
 
במונח "להניח" הכוונה היא לאפשר לגוף להיות במצבו הטבעי. 
 
הרעיון של "לפנים" ("לפנים ולמעלה") אין משמעותו להישען קדימה או להתכופף אלא דווקא לאזן את הנטייה להישען אחורה. 
 
אפשר לתרגל את היציבה הזו ע"י עמידה עם הגב לקיר - הגוף צריך לגעת בקיר ב-4 נקודות: עקבים, ישבן, שכמות והחלק האחורי של הראש. 
  • הצוואר לא משתתף בזמן הקימה. 
 
כתפיים וחלק עליון של הגוף:
 
הכתפיים הן המפרקים המחברים את הזרועות לגוף.
רב האנשים נוטים להרים את הכתפיים או להאריך יתר על המידה את התנועה, במיוחד בטכניקות שבהן מרימים את הזרועות (למשל בקיזמי צקי ג´ודאן ובאגה אוקה).
ע"י הרמת הכתפיים אנו למעשה מנתקים את זרימת האנרגיה אל הזרועות, האנרגיה נשארת במפרק הכתף, דבר שגורם לכתפיים נוקשות ולשימוש בכח בפלג העליון של הגוף. כמו כן, קשה עד בלתי אפשרי לייצר לחץ לרצפה, "קימה", כאשר הכתפיים מורמות.
 
כדי להבין באיזה מצב צריכות הכתפיים להיות יש לעמוד ישר ולהרים את הזרועות הצידה בגובה הכתפיים ולנסות, במצב הזה, למשוך את הכתפיים למטה ע"י שימוש בשרירי הגב. 
 
 
גו:
 
עמוד השדרה מורכב מ-24 חוליות ונתמך ע"י שרירים. בין החוליות עוברים עצבים השולטיםעל הזרועות, הרגליים וכל יתר האיברים.
כאשר יש מתח או לחץ בלי סביר על חוליות עמוד השדרה, השרירים הקשורים לקצות העצבים לא יתכווצו או יתרחבו באופן תקין.
 
כדי למנוע זאת יש "להניח" לגו. דבר זה קורה מעצמו כאשר האדם לומד לא לדחוס את חוליות עמוד השדרה. ההתארכות של הגו וההתרחבות שלו, מתן המקום לחוליות, היא התוצאה הטבעית של כיוון הראש כלפי מעלה.
 
 
רצפת אגן וגב תחתון:
 
רצפת האגן מהווה את התמיכה העיקרית לעמוד השדרה, לכן חשוב להציב אותה נכון על מנת לשמור על בריאות הגב. 
 
כאשר רצפת האגן אינה מקבילה לרצפה ועצם הזנב בולטת החוצה או פנימה מדי יש קטיעה בזרימת האנרגיה מכפות הרגליים אל הטכניקה, דבר הגורם לשימוש בכח בפלג הגוף העליון. בנוסף, עצם זנב בולטת קדימה גורמת להשענות ולנטיית הגוף קדימה. 
 
יש למקם את רצפת האגן באופן מאוזן בין שתי הרגליים וכך שהיא תקביל לרצפה, לא לנעוץ קדימה מדי את עצם הזנב ולא להקשיח מדי את הגב התחתון אלא להשאיר עד כמה שניתן במצב טבעי.
 
 
 
 
לסיכום, עלינו לדמיין את גופנו כצינור ואת האיברים הפנימיים (שרירים, עצבים, כלי דם) כזרם של מים או אנרגיה.
אם נכופף את הצינור במים לא יזרמו. ביציבה לא טובה ו/או בשבירת היציבה הטבעית של הגוף האנרגיה לא תעבור אל הטכניקה (אגרוף/בעיטה/הצלפה/חסימה).
 
המעבר הנכון של האנרגיה צריך להתחיל תמיד מהקרקע, דרך הרגליים, המותן ואל הטכניקה (יד/רגל).
 
ברגע הפגיעה של הטכניקה, מקסימום אנרגיה צריה לעבור מן הגוף אל האיזור שבא במגע ("ה"נקרס" של האגרוף, כרית כף הרגל כשמדובר בבעיטה וכו´). כדי לעשות זאת עלינו לכווץ את כל קבוצות השרירים הרלוונטיות בגוף, אולם ללא שינוי במעטפת החיצונית, כלומר ללא שינוי ביציבה. 
 
כל שבירה של הישורת / היציבה הטבעית של הגוף תביא להפחתת האנרגיה שתגיע למטרה ותגרום לכך שייווצר מתח  שיישאר בגוף.
 
פאר הלפרין מספר שמאסטר נישיאמה דיבר תמיד על "ישר טבעי" (natural straight) או "ישר רגוע" ( relaxed straight) אומר כי עבורו, המשמעות היא שיש להתאמן הרבה בכדי להגיע למצב שבו היציבה הנכונה קורית מאליה, ללא מודעות.
 
הוא מציע לכל אחד מאיתנו, בדרך הקראטה שהוא עובר, בכל דרגה ורמה, להמשיך תמיד ולבחון את היציבה, כיוון שככל שאנו מתקדמים בדרך הקראטה, כך משתפרת הבנתנו את נושא היציבה וחשיבותה הרבה.
 
 
קישורים רלוונטיים:
 
 



ליגה בינלאומית של טורנירים בין-ערים
הטורניר הראשון בין נתניה, ישראל לז´לונה גורה פולין התקיים ב-13.12.2020 לחצו כאן לסיקור המלא


מתאמנים תוך התאמה להנחיות!
לא יכולים לחזור עדיין לאימונים רגילים? 
ניתן לתאם אימונים אישיים בזום! 


משה רוקח מאמן מצטיין וגילעד רוקח ספורטאי מצטיין לשנת 2019 מטעם עיריית נתניה
  



שם

טלפון

אימייל

מסר






כתובתנו: רח' הצורן 4, א.ת. החדש נתניה . טלפונים: 09-8350163, 050-2686165. © 2012. המרכז קראטה מסורתי פולג בהנהלת משה רוקח. כל הזכויות שמורות.

Bleknet.com - בניית אתרים